Cykelsporten er fuld af historier, gamle anekdoter og traditioner.

De fleste af dem peger tilbage til steder, der har haft en særlig betydning, tænk bare på Mount Ventoux der skabte myten om Tom Simpson, eller hvad med de vilde pavéer, der gør store knægte til MÆND. Også er der steder man bare SKAL have kørt, eksempelvis Alpe d´huez, som nærmest er blevet et referencepunkt for motionister der skal teste sig selv. Og for Mountainbikerne er Lenzerheide et must see, dels pga. de helt fantastiske spor, world cup og vm, samt, tadaaa Nino Schurters enorme succes er grundlagt her.

Fælles for de fleste er, at de ligger langt væk. Og nu nærmer vi os hovedet på sømmet, og billedet af legenden Henrik Djernis. Well, herhjemme kender vi ham som ham den HELT ydmyg og nede på jorden cykelrytter.

I udlandet er han kendt som ham der vandt 3 VM’er i streg i mountainbikens guldalder, og med et palmares i cykelcross så langt, at ingen kan liste det. (Han vandt i øvrigt sit første dm i cross, den dag jeg blev født. Det har han fortalt mig på en tur til Tyrkiet, da jeg var ung rytter).

I weekenden blev der afholdt cross-løb på Møllebakken i Kalundborg. Møllebakken var stedet der blev trænet cross i Kalundborg, og her Henrik skabte fundamentet for hans karrier.

Noget man ikke forbi Møllebakken i søndag og så Sebastian Fine vinde herre elite klassen, er der ingen grund til at panikke, da det jo heldigvis er langt fra det eneste løb om sæsonen.

Verdens Mesterskabet i Bogense til februar

Der er Cross løb næste alle weekender henover vinter og det hele slutter med det største af alle, nemlig Verdens Mesterskabet i cykel Cross som dette år, finder sted i Bogense på Nordfyn, fra lørdag den 2. februar, til søndag den 3. februar. Det er et løb som Belgian Cycling Club selvfølgelig ikke kommer til at gå glip af, derfor kommer Belgian Cycling Club til at have en stand, hvor du jo selvfølgelig må komme og kigge. Belgian Cycling Club kan virkelig anbefale at man kommer og kigger på, da et crossløb i denne størrelse jo er èn stor fest, i hvert fald for dem som ikke kæmper røven ud af bukserne på cyklen. Et crossløb er fuld af spænding og rytterne er hele tiden udfordret, både på grund af deres konkurrenter, men også pga. glat underlag, trapper eller andre forhindringer.

Hvordan kan rytterne klare sådan en svær bane i sådan en fart på en cykel som ligner én landevejscykel, er der nok nogen der spørger sig selv. Sagen er den, at en Cross cykel er bygget til at kunne det hele. Crosscykler hjælper specielt rytteren med at mestre kunsten af at komme hurtigt igennem og ud af sving med stor acceleration.

Skal du have én cykel, der kan det hele, er det her du skal kigge. Gravel og Cross-cyklerne fra Ridley er de mest alsidige cykler, du kan få. De klarer landevej, grusvej, og en lille smule af det mountainbikesne ofte bliver brugt til.

Vil du også ud og give den gas i skoven

Gravel/Cross cyklerne er oplagte til vintertræningen, til hverdags-pendling , cross-konkurrence, eller til de lange ture ud i det blå, sommer eller vinter på alle slags underlag, med eller uden oppakning. Mulighederne er mange, men hvad skal du vælge? Det er et spørgsmål om temperament og præferencer. Forskellene på cross-cyklen og Gravelcyklen ligger primært i cyklens geometri.

Cross cyklen

Cross-cyklen er den mest aggressive og agile cykel. Den stejle sadelrørsvinkel giver fantastiske muligheder for virkelig at smide noget power i pedalerne, og lave knaldhårde accelerationer ud af sving, og op over korte heftige stigninger. Den lidt stejlere styrevinkel give en hurtig styring, som giver en fordel i skarpe hurtige sving. Krankboxen er hævet 10-15mm for at give en bedre clearence ned til jorden når der skal accelereres ud af sving, samt lidt bedre frihøjde når bommene skal forceres.

Og så er der de små detaljer. Cross cyklen er lavet så der er færrest mulig flader, og kroge pladder kan hænge fast i. Overrøret er fladt på undersiden, for at gøre cyklen nemmere at løbe med på skulderen. Og sådan kunne vi blive ved, en crosscykel er en ret specialiseret cykel, og Ridley i særdeleshed.

Men alt det har en pris, cross-cyklen er generelt mere ”anstrengende” at køre på, styringen er lettere nervøs, og skærmmontering kan være ”lidt af en opgave”.

Gravel cyklen

Gravelcyklen er crosscyklen alsidige fætter. Geometrien minder mere om den man finder på en komfortracer, fladere styrevinkel, fladere saddelrørsvinkel giver en mere rolig og stabil kørsel. Lavere krankboxhøjde giver bedre tyngdepunkt i sving med høj fart. Den fladere styrevinkel giver også mere overskud på de lidt sværere nedkørsler i sværere terræn.

Desuden har gravelcyklen plads til større dæk, typisk 40 mm, hvor cross-cyklen som oftest er begrænset til 34mm dæk(sådan er reglerne for cykelcross). De store dæk giver mere komfort, og bedre greb når underlaget kræver det. Akselafstanden er også en smule længere, hvilket også er med til at give en mere rolig kørsel. Og så er der det praktiske… Er du typen der skal på heldagsudflugter, er gravelcyklen sagen, den har nemlig beslag til skærme, bagagebærer osv. På Ridleys Carbonmodeller er de dog godt gemt godt af vejen, så det ikke går ud over cyklens ”clean look”.

Blev du endnu mere forvirret? Så er det godt du bare kan ringe til os, og får hjælp til at vælge den rette cykel, og til den rette pris.

Du er altid velkommen til at ringen eller skrive til os.

  • Klaus Nielsen – 60 13 06 07 – klausnmtb@hotmail.com
  • Allan Smeden Johansen – 51 36 34 01 – info@belgiancyclingclub.dk

Vi ses derude og kig endelig forbi vores stand til VM i cykel-cross.